Monday, January 4, 2010

Buanglah Jauh-jauh Keegoaan Yang Membinasakan...

Errrmmmm.....dalam dikesibukan menyiapkan beberapa makalah untuk mencuba nasib, dihantar ke beberapa jurnal, terlintas hendak meluahkan sesuatu dalam blog ni. Saya bukan jenis orang yang suka meluahkan perasaan tapi hanya sekadar nak berkongsi pendapat.

Manusia ni diciptakan dengan pelbagai ragam dan kerenah. Hanya dengan panduan wahyu dan logik akal yang salim, semua ragam dan kerenah tadi akan dapat dibendung daripada terus pergi jauh dan jauh.

Ada jenis manusia yang akan pertahankan ideologi politik kepartiannya sampai kadang-kadang tu menidakkan kebenaran yang datang dari pihak "musuh"nya. Inilah yang menjadikan jurang perselisihan itu makin jauh dan jauh.

Bukankah indah lagi manis jika setiap perselisihan itu dicari titik pertemuannya agar natijah yang terbaik dapat dinikmati, dan jurang percanggahan dapat dihapuskan. Sesungguhnya kadang-kala kita lupa bahawa apa yang kita pandang buruk itu, bukanlah kesemuanya buruk, tapi disebabkan keegoaan diri untuk menerima sekelumit kebenaran daripada "musuh" politik, menyebabkan semua benda itu sama, buruk semuanya.

Inilah masalah ummah yang sedang membarah sekarang. Sepatutnya, kita sama-sama menerima apa jua bentuk kebaikan untuk sama-sama kita manfaatkan. Buangkanlah jauh-jauh perasangka buruk yang masih tegar dalam diri. Ya.....strategi politik itu memerlukan segalanya dalam keadaan syak-wasangka dan berwaspada, namun yang sudah jelas kebaikan dan faedahnya, usah disirami dengan noda kekejian yang menampakkan aku sahajalah yang bagus, engkau semuanya jahat.

Sama-sama kita muhasabah diri. Yang baik itu jelas, yang buruk itu pun jelas, maka janganlah jadi insan yang cuba mencampur-baurkan keduanya. Akhirnya musuh di luar berpesta tanda gembira melihat titik peluh mereka membuahkan hasil yang lumayan, buat mereka terus maju ke hadapan, sedangkan Islam semakin longlai dipukul keegoaan umatnya sendiri.

Wa Allahu Ta'ala A'lam

No comments:

Post a Comment