Saturday, April 17, 2010

Bina Identiti Muslim Berilmu (HARIAN METRO, Jumaat 16 April 2010)

Oleh Mohd Shahrizal Nasir


MEMBACA adalah amalan mulia dan dipandang tinggi dalam Islam kerana ia membentuk masyarakat berilmu yang membebaskan daripada lingkungan dunia kejahilan.

Hal ini dijelaskan Allah apabila menurunkan wahyu pertama kepada Rasulullah s.a.w mengenai kepentingan membaca.

Firman Allah yang bermaksud: "Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia menciptakan manusia daripada sebuku darah beku. Bacalah dan Tuhanmu yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya." (Surah al-'Alaq, ayat 1-5)
Tanpa ilmu manusia dalam kegelapan dan menjadi mangsa tipu daya kehidupan dunia.Memang ada perbezaan antara orang yang menuntut ilmu dengan serius dan mencari ilmu untuk tujuan tertentu.

Bagi mereka yang bersungguh-sungguh menuntut ilmu, membaca menjadi satu tabiat yang sukar dipisahkan. Semakin banyak buku dibaca, terasa kurangnya ilmu diterokai.

Hanya dengan ilmu pengetahuan manusia dapat mencipta kejayaan dan membentuk tamadun terbilang. Inilah yang ditunjukkan tokoh ilmuan Islam terdahulu seperti Ibnu Sina, Ibnu Al-Haitham, Al-Biruni dan Al-Khawarizmi.

Allah berfirman yang bermaksud: "Allah akan meninggikan martabat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberikan ilmu pengetahuan (dari kalangan kamu) beberapa darjat." (Surah al-Mujadalah, ayat 11)

Bagi memupuk semangat suka membaca dikalangan individu, peranan ibu bapa penting. Pelbagai kaedah boleh dilakukan seperti bagi menarik minat membaca seperti memberi hadiah berbentuk buku ilmiah yang ringan kepada anak-anak.

Sudut bacaan atau perpustakaan mini di rumah boleh membina suasana membaca serta membudayakan ilmu yang lebih selesa dan kondusif. Pemilihan bahan bacaan berkualiti juga perlu dititik beratkan dalam proses membina identiti Muslim berilmu dan berakhlak mulia.

Lambakan bahan bacaan di pasaran memerlukan ibu bapa bersikap lebih memilih bahan bacaan terbaik dalam proses menggalakkan anak-anak membaca.

Kehebatan dunia teknologi pada zaman yang mencabar ini menjejaskan minat remaja memilih buku sebagai bahan bacaan utama. Kebanyakan mereka gemar terperap di hadapan komputer untuk melayari Internet atau berchatting berbanding membaca buku.

Justeru, usaha kerajaan menganjurkan "Kempen Bulan Membaca" setiap tahun perlu dimanfaatkan rakyat negara ini.

Dinyatakan di dalam kitab "Nashr Thoy at-Ta'rif" karangan Muhammad Abd Ar-Rahman bin Umar bin Muhammad bahawa Imam Syafi'e pernah berkata yang maksudnya: "Sesiapa yang hendakkan kejayaan di dunia maka hendaklah dengan ilmu, dan sesiapa yang hendakkan kejayaan di akhirat maka hendaklah dengan ilmu."

Keghairahan menerokai ilmu pengetahuan dan membaca bahan ilmiah jangan sesekali menjadi alasan kita meninggalkan al-Quran sebagai bahan bacaan seharian.

Sesungguhnya ilmu Allah itu amat luas umpama hamparan lautan. Menjadi kewajipan kepada hamba-Nya untuk menimba seberapa banyak ilmu itu semata-mata untuk mengenali dan mendampingi Allah.

Firman Allah di dalam al-Quran yang bermaksud: "Katakanlah (wahai Muhammad): Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan." (Surah al-Kahf, ayat 109)



3 comments:

  1. Salam'alaika. Mohon dicopy paste kpd sahabat2 saya. Sekian.

    ReplyDelete
  2. Wa 'alaikum salam.

    Sila...tiada masalah. Moga sama-sama beroleh manfaat ;)

    ReplyDelete