Saturday, April 16, 2011

Berdakwah Dengan Pena


Aktiviti menulis itu sangat indah. Setiap apa yang kita tulis menggambarkan cara kita berfikir. Justeru, tidak salah jika saya katakan bahawa, setiap yang tercoret di atas kertas itu, mencerminkan identiti dan selera penulis itu sendiri.

Adalah SALAH sama sekali jika seseorang individu mengatakan bahawa apa yang beliau tulis, tidak menggambarkan hasrat atau nalurinya. Bahkan, jika hendak melihat peribadi seseorang secara lebih jelas, bacalah tulisannya.

Tidak semua individu di dunia dianugerahkan bakat terbaik dalam bidang penulisan. Namun, bakat tersebut boleh digilap jika si penulis benar-benar berhasrat untuk menjadi seorang penulis yang hebat.

Apa yang lebih penting, setiap individi harus ingat bahawa setiap apa yang mereka tulis, ia tidak terlepas daripada nilaian Allah SWT. Berfikirlah secara kritis dan hati-hati sebelum mencoretkan sesuatu di atas kertas, mahupun di dalam apa juga wadah penulisan alternatif khususnya dalam dunia siber yang semakin canggih dewasa ini.

Tulisan kita boleh mengubah seseorang pembaca menjadi lebih baik, begitu juga sebaliknya...

Saya amat teruja dan kagum dengan seorang sahabat saya iaitu saudara Yussamir Yusof. Beliau merupakan graduan bidang Perakaunan dari Multimedia Universiti, dan merupakan mantan Naib Presiden Majlis Perwakilan Pelajar universiti berkenaan untuk sesi 2008-2009. Beliau mendapat pendidikan menengah di Madrasah Al-Arabiah Islamiah An-Nur, Benut Pontian, Johor dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Pedas, Negeri Sembilan.

Seorang sahabat yang usianya lebih muda dari saya, namun berkat usaha gigihnya menimba ilmu dan menulis artikel dalam majalah dan suratkhabar, maka terkini beliau berjaya menghasilkan bukunya sendiri bertajuk: "Akidah Kita Nyawa Kita".

Berikut adalah kandungan buku berkenaan:

NAMA BUKU: AKIDAH KITA NYAWA KITA
OLEH : YUSAMMIR YUSOF
MUKA SURAT: 320
ISBN: 978-967-86-0355-3
HARGA: RM 16.00
PENERBIT: GRUP BUKU KARANGKRAF (KARYA BESTARI)

AL-MASIH ISA putera Maryam, seorang Rasul mulia utusan ALLAH untuk semua Bani Israel pada ketika itu. Ajaran Baginda ditaati para hawariun, pembantu setia yang tidak pernah lelah berjuang mempertahankan tauhid pada Yang Esa. Paul hadir lalu mencorak citra baru ajaran Baginda. Kristianiti muncul dan lakarannya pula tidak senada. Tapi ia mampu mencapai agenda, mencuri hati para pemujanya. Islam datang lantas diterima warga dunia. Katanya “ALLAH itu Esa, Isa itu kekasih-NYA.”

Inilah yang diuar-uarkan saat Muhammad menjadi pesuruh-NYA. Dan ia akan terus berkumandang sehingga tibanya saat yang pasti… Namun, jalan tauhid itu penuh cabaran. Diuji para hamba-NYA sebagai bukti tanda keimanan.Sesungguhnya Islam sudah lama bertapak di sini. Kehadirannya tidaklah semudah yang disangka. Banyak cabaran yang dilalui hingga menggugat kedudukannya di tanah bertuah ini. Justeru, bagaimanakah cara terbaik untuk menghadapinya? Ingatlah... pertahankanlah akidah! Jangan ragu-ragu! Inilah satu-satunya harta yang kita ada! Bekalan saat bertemu dengan-NYA...

* Biografi Jesus Dalam Dua Agama Besar
* Jesus Bukan Beragama Kristian
* Hawariun yang Setia
* Sejarah, Objektif & Pendekatan Kristianisasi
* Mengapa Islam Menjadi Sasaran?
* Isu Murtad di Malaysia
* Isu Penggunaan Nama ALLAH
* Muslim di Malaysia: Apa Tindakan Kita?

Saya juga berhasrat untuk menghasilkan buku saya sendiri. Untuk ketika ini, saya bercadang untuk membukukan artikel-artikel saya yang tersiar dalam akhbar Berita Harian dan juga Harian Metro. Moga niat saya dimakbulkan-Nya.



No comments:

Post a Comment