Saturday, April 2, 2011

Poco-poco Yang Mengharu-birukan Kita...


Saya ada membaca beberapa komen tentang fatwa pengharaman senaman poco-poco. Ya, saya setuju bahawa isu ini isu "kecil". Oleh itu, saya fikir setiap orang perlu hormat ijtihad orang lain. Pihak yang kata "haram" ada hujahnya, begitu juga yang kata "harus".

Sekiranya senaman poco-poco itu dilakukan atas tujuan senaman semata-mata, serta yakin, bahawa ia jauh dari sebarang elemen yang boleh menjejaskan akidah. Mengapa tidak kita amalkannya. Walaupun pada asalnya ia dikatakan mempunyai kaitan dengan fahaman dan amalan agama lain.

Namun, sekiranya senaman poco-poco itu dilakukan dengan percampuran elemen-elemen yang haram; seperti tidak menutup aurat, percampuran antara lelaki dan perempuan, pergaulan bebas, lenggok pergerakan perempuan yang melampau di hadapan khalayak lelaki, tidak menghormati waktu solat, dilakukan pada waktu kerja sedangkan masih bertimbun kerja-kerja yang harus dilangsaikan, pengabaian tanggungjawab di rumah pada waktu cuti atau hujung minggu dek kerana senaman poco-poco dan lain-lain.

Tambahan pula, oleh kerana terlalu syok dengan senaman poco-poco, maka poco-poco menjadi keutamaan dan kemestian. Mengapa tidak ia diharamkan...

Sesungguhnya budaya tari-menari dengan iringan muzik itu berasal daripada Samiri yang hidup semasa zaman Nabi Musa 'alayhi al-salam. Perkara ini dinukilkan dalam Tafsir al-Qurtubi yang bermaksud:

"Adapun menari dan mengolah perasaan, ia mula direka oleh pengikut Samiri (dari kalangan umat Nabi Musa), iaitu ketika Samiri membina untuk mereka sebuah patung berbentuk anak lembu yang mengeluarkan suara. Mereka pun menari-nari di sekelilingnya sambil berdendang riang gembira dengannya. Tarian adalah agama orang-orang kafir dan penyembah anak lembu." (Tafsir al-Qurtubi, 11/238)

Justeru, saya kira, bagi yang faham tentang perkara ini, semestinya mereka tidak teragak-agak untuk meninggalkan acara yang menyalahi ketetapan syarak. Apatah lagi apabila ia melibatkan percampuran antara lelaki dan perempuan.

Perkara berkaitan aurat itu jelas. Sedangkan bagi lelaki yang melihat aurat lelaki dan perempuan yang melihat aurat perempuan adalah berdosa. Inikan pula melihat aurat yang bukan mahram.

"Tidak boleh seorang lelaki memandang aurat lelaki lain, dan tidak boleh seorang wanita melihat aurat wanita lain, dan tidak boleh seorang lelaki bersama dengan lelaki lain dalam satu kain (selimut), dan tidak boleh seorang wanita bersama dengan wanita lain dalam satu kain (selimut)." (Hadis riwayat Muslim, 2/238, no. 512)

Sebenarnya, perbezaan ijtihad fuqaha' dalam penentuan hukum juga kadang kala dipengaruhi oleh faktor sekeliling. Justeru, seharusnya semua pihak berlapang dada. Tidak menyalahkan serta memperkecilkan "usaha" pihak yang lain.

Yang penting masyarakat kita dijelaskan tentang perselisihan pendapat yang kita tahu bahawa perselisihan itu BUKAN melibatkan perkara UTAMA, ianya hanya perkara kecil (menurut pendapat pihak yang mengharuskan senaman poco-poco).


HARUS kita ingat, sesiapa pun yang layak berijtihad, jika mereka berijtihad dan ianya betul, maka mereka mendapat 2 ganjaran. Jika ijtihad mereka salah, mereka dapat 1 ganjaran.

JANGAN pula kita yang tak tahu apa-apa ni, yang kerjanya memberi komen negatif, membuat kutukan dan cemuhan, memperlekeh usaha orang lain, mengetawakan pendapat dan hujah orang lain... kita DAPAT DOSA PERCUMA, dosa yang datang tanpa kita sedari.


Kesimpulannya, perkara ini berbalik kepada umat Islam sendiri, jika yakin bahawa senaman poco-poco tersebut tidak menjejaskan akidah, hanya sekadar senaman, dan ianya TIADA sebarang elemen yang boleh membawa dosa, silalah berpoco-poco.

Berpoco-poco secara sendirian pun boleh, tak perlu buat ramai-ramai (kalau betul niatnya nak dapatkan kesihatan dan kecergasan). Kalau masih nak buat secara beramai-ramai, buatlah "family day", berpoco-poco bersama ahli keluarga.

Yang yakin bahawa akidah mereka terjejas dengan senaman poco-poco, buatlah senaman lain, kerana setakat ini, kita tidak miskin aktiviti senaman dan riadah.

Islam itu mudah, jangan kita memberat-beratkannya.

Wa Allahu A'lam.


No comments:

Post a Comment