Wednesday, July 13, 2011

Salam Ramadan al-Mubarak


Kurang daripada sebulan, umat Islam di seluruh pelusuk dunia bakal menyambut kedatangan bulan Ramadan al-Mubarak. Satu bulan agung yang dijanjikan "tawaran" hebat oleh Allah SWT.

Begitulah istimewanya umat Islam, berbanding umat-umat terdahulu. Jika umat terdahulu dianugerahkan oleh Allah SWT dengan usia yang panjang hingga mencapai beratus tahun, tetapi umat Muhammad SAW tidak dianugerahkan nikmat seperti itu, namun digantikan dengan nikmat lain yang sebenarnya jauh lebih besar nilainya.


Maha agung kebesaran Allah SWT yang sentiasa adil dan tidak pernah menzalimi hamba-Nya.

Jika kita renung sejenak, betapa hari-hari Ramadan yang kita lalui sebelum ini, berlalu dengan pantas meninggalkan kita. Kini, kita bakal menemuinya sekali lagi, inshaAllah.


Persoalannya, adakah amalan ibadah yang telah kita lakukan sebelum ini diterima oleh Allah SWT? Adakah puasa kita, solat malam kita, sedekah kita, zikir kita, bacaan al-Quran dan lain-lain itu, diterima oleh Allah SWT? Hanya pengharapan dan baik sangka harus kita letak dan serahkan kepada Allah SWT, moga semuanya diterima Allah SWT.

Apalah sangat kesemua amalan itu, jika kita bandingkan dengan nikmat hidup yang telah kita perolehi selama ini. Mungkin kesemua amalan itu, tidak sedikit pun boleh membalas satu sedutan nafas yang kita nikmati.


Hakikatnya, rahmat Allah SWT yang membantu semua urusan kita agar dipermudahkan oleh Allah SWT. Ibadah yang kita lakukan, tidak sekali-kali mewajibkan Allah SWT untuk memasukkan kita ke dalam syurga-Nya. Rahmat Allah SWT jua yang kita dambarkan.

Suasana Ramadan sememangnya indah. Seluruh umat Islam menahan lapar, dahaga pada waktu siangnya, serta berlumba-lumba melakukan ibadah sunat pada malamnya. Tak kira tua, muda, kanak-kanak kecil, masing-masing menunaikan perintah Allah SWT dengan rasa syukur dan mengharapkan keredhaan-Nya.

Tidak dapat dinafikan, masih ramai umat Islam yang gagal menunaikan perintah Allah SWT ini, malah mereka tidak segan silu memperlihatkan keingkaran mereka atas perintah Allah SWT itu.

Kita sesungguhnya, perlu bersyukur dan terus memohon daripada Allah SWT, agar tidak digolongkan dalam golongan hamba-Nya yang sedemikian.


Tiada sesiapa yang boleh memberi jaminan, jika kita "baik" hari ini, maka esok juga kita akan jadi baik. Hati manusia itu boleh berubah-ubah. Iman kita juga boleh jadi meningkat dan menurun.

Amat malang bagi kita, sekiranya iman dan kebaikan itu hanya singgah sebentar dalam diri kita, lantas ditarik nikmat itu oleh Allah SWT atas sebab-sebab tertentu.
Rasulullah SAW menganjurkan doa ini agar dibaca oleh umatnya:



اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِي دِينِي الَّذِّي هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِيْ ، وَأَصْلِحْ لِي دُنْيَايَ الَّتِي فِيهَا مَعَاشِيْ ، وَأَصْلِحْ لِي آخِرَتِي الَّتِي فِيهَا مَعَادِيْ ، وَاجْعَلْ الحَيَاةَ زِيَادَةً لِي فِي كُلِّ خَيرٍ ، وَاجْعَلْ المَوْتَ رَاحَةً لِي مِنْ كُلِّ شَرٍّ



Maksudnya: “Ya Allah, perelokkanlah untukku akan agamaku yang mana ia adalah peganganku, dan perelokkanlah untukku duniaku yang mana di dalamnya adalah kehidupanku, dan juga perelokkanlah akhiratku yang mana di dalamnya itulah tempat kembaliku, dan jadikanlah hidup ini sebagai tambahan bagiku dalam segala kebaikan, dan jadikanlah kematian itu sebagai ketenangan untukku daripada segala keburukan.” (Hadis riwayat Muslim)



Marilah sama-sama kita berdoa agar seluruh umat Islam berjaya melaksanakan setiap perintah Allah SWT dengan sesempurna mungkin. Semoga Allah SWT terus menetapkan hati kita, kekal dalam keadaan beriman kepada-Nya.

Sementara masih berbaki beberapa hari lagi sebelum tibanya Ramadan, marilah sama-sama kita mempersiapkan diri secukupnya dengan "ilmu" yang benar tentang ibadah puasa.


Ibadah puasa adalah salah satu ibadah khusus yang perlu dilaksanakan mengikut apa yang telah ditetapkan oleh Allah SWT dan Rasul-Nya melalui al-Qur'an dan al-Hadith.

Ibadah khusus seperti ini, tidak boleh kita tunaikan secara ikut-ikutan, kerana mungkin apa yang kita ikut itu tidak bertepatan dengan hal yang sebenarnya.


Peruntukanlah sedikit daripada masa kita untuk menghadiri majlis ilmu, membaca buku, serta bertanya dengan para alim tentang ibadah puasa ini.

Semoga kita sempat menemui Ramadan pada kali ini serta berjaya melaksanakan tuntutan Ramadan dengan sebaiknya.


Salam Ramadan dari saya.


No comments:

Post a Comment