Saturday, August 20, 2011

ULASAN: Malam al-Qadr (Lailatul Qadr) Lebih Baik Daripada Seribu Bulan


1. Malam al-Qadr (Lailatul Qadr) adalah satu malam yang istimewa dalam bulan Ramadan. Malam yang lebih baik daripada seribu bulan. 

Allah SWT menghamparkan keberkatan dan keampunan kepada umat Islam yang ikhlas beribadah kepada-Nya pada malam tersebut. 

Allah SWT menjelaskan perihal malam al-Qadr ini menerusi firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al-Qur’an) ini pada malam al-Qadr. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam al-Qadr itu? Malam al-Qadr lebih baik daripada seribu bulan.” (Surah al-Qadr, ayat 1-3).

Daripada ayat-ayat ini, dapat difahami bahawa al-Qur’an diturunkan pada malam al-Qadr. Timbul persoalan, bagaimana al-Qur’an diturunkan pada satu malam secara sekaligus, sedangkan Rasulullah menerima wahyu al-Qur’an secara berperingkat selama 23 tahun. Maka penjelasan perlu diberikan bagi menghurai perkara ini. 

Yang dimaksudkan dengan al-Qur’an turun pada malam al-Qadr secara sekaligus adalah penurunan al-Qur’an daripada Luh Mahfuz ke Bait al-‘Izzah iaitu yang terletak di langat dunia. Kemudian al-Qur’an diturunkan secara berperingkat dari Bait al-‘Izzah kepada Rasulullah SAW selama 23 tahun.

2. Waktu sebenar berlakunya malam al-Qadr ini menjadi satu rahsia daripada rahsia-rahsia Allah SWT. Prof. Dr. Yusuf al-Qaradawi menjelaskan bahawa, mungkin antara tujuan malam al-Qadr ini dirahsiakan adalah agar umat Islam bersungguh-sungguh beribadah kepada Allah SWT dan berusaha sedaya mungkin untuk memperolehinya.

Namun terdapat beberapa hadis yang memberi maklumat tentang waktu berlakunya malam al-Qadr. Antaranya:

- “Carilah malam al-Qadr pada 10 hari terakhir bulan Ramadan.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

- “Carilah pada 10 hari terakhir, jika tidak mampu maka janganlah sampai terluput 7 hari yang selebihnya.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

- “Mudah-mudahan ini lebih baik bagi kamu, carilah pada malam 29, 27 dan 25.” (Hadis riwayat al-Bukhari).

Walaupun terdapat beberapa hadis yang menyatakan perihal malam al-Qadr, kesemuanya tidak bercanggah antara satu sama lain. Justeru, sebagai langkah berjaga-jaga, persediaan harus dilipat-gandakan pada 10 malam terakhir bulan Ramadan.



3. Rasulullah SAW sendiri berusaha mencari malam al-Qadr, dan memenuhi malam-malam terakhir Baginda SAW dengan amal ibadah. Dalam sebuah hadis, dinyatakan hal ini, maksudnya: “Apabila masuk 10 terakhir bulan Ramadan, maka Nabi menghidupkan malam, mengejutkan isterinya, dan mengetatkan kainnya (tidak bersama isteri kerana sibuk dengan amal ibadah).” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Adalah lebih utama untuk kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW untuk mempersiapkan diri sebelum tiba 10 malam terakhir Ramadan ini dan mencari malam al-Qadr tersebut.

4. Terdapat juga tanda-tanda yang menunjukkan berlakunya malam al-Qadr. Ia sepertimana maksud hadis Rasulullah SAW: “Pada pagi (setelah) malam al-Qadr, matahari terbit tidak menyilaukan (tanpa sinaran terik), seakan-akan ia bejana, sehinggalah ia meninggi.” (Hadis riwayat Muslim).

Jika diteliti hadis ini, ia menggambarkan situasi selepas berlakunya malam al-Qadr. Justeru, hadis ini tidak boleh menjadi panduan bagi umat Islam untuk mencari malam al-Qadr, kerana ianya menjelaskan keadaan selepas malam al-Qadr.

Mungkin terdapat segelintir daripada umat Islam yang diperlihatkan tanda-tanda ganjil pada malam tersebut. Namun, tanda-tanda ini tidak boleh digunakan oleh orang umum sebagai panduan mencari malam al-Qadr. Kemungkinan bagi orang yang melihatnya, Allah sedang menyingkap hijab-Nya untuk beliau. 

Sekali lagi ditegaskan bahawa tiada nas yang menjelaskan perkara-perkara aneh seperti pokok sujud dan air menjadi beku pada malam al-Qadr, dan seharusnya ia tidak disebarkan kepada orang lain.

5. Apakah perkara utama yang perlu difokuskan oleh setiap umat Islam pada malam al-Qadr? Jawapannya adalah untuk kita memohon keampunan-Nya. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa yang menghidupkan malam al-Qadr dengan penuh keimanan dan mengharap ganjaran dari Allah, maka diampunkan dosa-dosanya yang lalu.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Hal ini juga sepertimana yang diajarkan oleh Rasulullah SAW ketika Saidatina ‘Aisyah bertanya kepada Baginda SAW: “Wahai Rasulullah, apa pandanganmu jika aku mengetahui malam yang mana berlakunya malam Qadr, apakah yang perlu aku ucapkan pada malam itu?” Rasulullah SAW menjawab: “Ucapkanlah: Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, suka kepada pengampunan, maka ampunilah aku.”

Kedua-dua hadis ini secara jelas menunjukkan bahawa kita hendaklah memperbanyakkan memohon keampunan daripada Allah SWT pada malam yang penuh dengan keberkatan-Nya itu. Selain itu kita juga perlu memohon kepada Allah SWT agar kita diberikan kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat.

6. Perlu dijelaskan di sini juga tentang pendapat sesetengah pihak yang mengatakan bahawa waktu yang berharga untuk memohon keampunan pada malam al-Qadr itu hanya seketika sahaja, hanya beberapa saat atau minit sahaja. Pendapat ini harus diperbetulkan kerana secara jelas Allah SWT menyatakan bahawa keberkatan malam al-Qadr itu adalah sepanjang malam sehingga terbit fajar keesokannya. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar.” (Surah al-Qadr, ayat 5)

7. Seperkara lagi yang perlu menjadi ingatan semua ialah berkaitan amal ibadah pada malam al-Qadr. Sewajarnya, umat Islam tidak menyempitkan erti “amal ibadah” dalam Islam. Malam al-Qadr tidak semestinya dipenuhi dengan ibadah-ibadah khusus semata-mata. 

Sebenarnya, apa juga amal baik yang dilakukan oleh umat Islam pada malam tersebut, akan dinilai oleh Allah SWT. Penuhilah masa 10 malam terakhir Ramadan dengan amal-amal baik seperti bercakap benar, membantu dan menghormati orang tua, bermaaf-maafan, menjamu sahabat makan sahur, malah sekalipun dengan mengukir senyuman sesama Muslim. Allah berfirman di dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Maka sesiapa berbuat kebaikan sebarat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalannya).” (Surah al-Zalzalah, ayat 7).

8. Yang penting untuk difahami, sekiranya kita tidak mampu untuk melakukan amal ibadah lebih pada malam al-Qadr tersebut, janganlah pula sesekali kita melakukan maksiat. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa tidur pada malam al-Qadr adalah lebih baik daripada melakukan maksiat di saat yang penuh keberkatan itu.


1 comment:

  1. Mabruk!
    Semoga Siyam, Solat dan amalan2 kita diterimaNYA.

    p/s: Mohon untuk tukar link blog lama ke http://saadahkhair.blogspot.com/ kerana blog lama tidak boleh di'edit' lagi sejak Gmail di'hack'. JZKK

    ReplyDelete