Oleh: Mohd Shahrizal Bin Nasir
Universiti Sultan Zainal Abidin, Terengganu
1. Setiap anak yang dilahirkan adalah dalam keadaan
fitrah. Anak tersebut tidak membawa sebarang dosa yang diwarisi daripada kedua
ibu bapanya. Anak yang baru dilahirkan umpama sehelai kain putih yang menunggu
saat dicorakkan oleh orang tuanya. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Setiap kelahiran (anak kecil) dilahirkan dalam keadaan fitrah.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan
Muslim).
2. Menerusi hadis tersebut, jelas menunjukkan bahawa
bayi yang dilahirkan adalah suci daripada sebarang dosa dan kesalahan. Oleh
itu, adalah satu tanggapan yang salah bagi mereka yang berpendapat bahawa anak
kecil yang baru dilahirkan, kadang kala membawa sial atau malapetaka kepada
keluarganya. Para ulama berpendapat bahawa seseorang tidak menanggung dosa
orang lain. Justeru, secara logiknya, bagaimana mungkin si anak kecil boleh
menanggung dan membawa sial atau malapetaka kepada orang lain, sedangkan ia
suci dan bersih pada waktu kelahirannya. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Bahawa
sesungguhnya seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan
orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja).” (Surah al-Najm, ayat 38).
3. Pemahaman karut tentang sial yang dibawa oleh anak
ini merupakan antara pemahaman golongan Arab Jahiliah, sebelum kedatangan
Islam. Golongan ini berpendapat bahawa anak perempuan yang lahir dalam sesebuah
keluarga, akan mendatangkan keaiban dan malapetaka terhadap keluarga tersebut.
Justeru, mereka akan menanam bayi perempuan tersebut hidup-hidup. Hal ini
dirakamkan oleh Allah SWT dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Sekiranya salah seorang diberitahu tentang kelahiran anak
perempuan, mukanya menjadi merah kerana terlalu marah dan mereka menyembunyikan
diri daripada kaumnya kerana keburukan daripada berita yang disampaikan. Apakah
patut dipeliharanya dengan rasa malu atau ditanam dalam tanah. Alangkah
buruknya apa yang mereka putuskan”. (Surah al-Nahl, ayat 58-59).
4. Selain itu, terdapat juga kalangan ibu bapa yang
merasa khuatir tidak dapat menyara kehidupan anak mereka, lantas membunuh anak
yang tidak berdosa itu. Allah SWT menjelaskan bahawa urusan rezeki adalah dalam
ketetapan-Nya. Maka tidak wajar ada manusia yang merasa ragu dengan rezeki yang
diperlukan untuk membesarkan zuriat mereka. Firman Allah SWT dalam al-Qur’an
yang bermaksud: “Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan
kepapaan; Kami-lah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu.
Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar.” (Surah al-Isra’, ayat 31).
5. Berdasarkan dalil-dalil ini, maka tidak benar sama
sekali pendapat sesetengah daripada masyarakat kita tentang sial atau
malapetaka yang dibawa oleh bayi yang baru dilahirkan. Sebaliknya, kita perlu
faham bahawa kelahiran zuriat merupakan satu rahmat bagi sesebuah keluarga.
Zuriat merupakan satu amanah daripada Allah SWT. Bagi yang berjaya memikul
amanah tersebut, maka amat besar ganjaran yang akan dinikmatinya kelak. Firman
Allah SWT dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Dan ketahuilah bahawa harta benda
kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah ujian dan sesungguhnya di sisi Allah
jugalah pahala yang besar.” (Surah al-Anfal, ayat 28).
6. Sebenarnya, masih terdapat banyak amalan karut
berkaitan kelahiran bayi yang masih diamalkan oleh masyarakat Melayu hari ini.
Kepercayaan tersebut yang sebenarnya boleh membawa kepada rosaknya akidah,
perlu ditinggalkan. Contohnya, adat “kirim perut” yang dilakukan kepada wanita
yang mengandung anak sulung ketika kandungan berusia dalam lingkungan tujuh
atau lapan bulan. Ia dijalankan oleh seorang bidan untuk membuang sial atau
kecelakaan yang mungkin menimpa wanita hamil yang bakal bersalin dan bagi
membetulkan kedudukan bayi di dalam perut. Selain itu, selepas kelahiran
terdapat pula adat yang dipanggil “turun tanah”. Ia sebagai meraikan anak yang
baharu pandai berjalan. Turun tanah bermakna seorang anak kecil dilepaskan
untuk memijak tanah sebagai lambang meneruskan kehidupannya. Tidak kurang juga
bayi yang dipakaikan tangkal kuning atau hitam pada pinggangnya bagi
mengelakkan gangguan makhluk halus. Semuanya ini merupakan amalan yang tidak
disyariatkan dalam Islam. Malah wajar ditinggalkan kerana ia boleh membawa
kepada syirik. Ingatlah bahawa dosa syirik adalah satu dosa besar yang tidak
diampunkan oleh Allah SWT.
7. Sebenarnya, kepercayaan karut seperti ini berlaku
kerana rapuhnya iman seseorang terhadap ketentuan Allah SWT. Mereka hanya
memandai-mandai membuat kesimpulan sendiri terhadap ketentuan hidup mereka.
Masalah bankrap dalam perniagaan, ditimpa malapetaka dan bencana, menerima
berita sedih kerana kematian dan sebagainya merupakan satu ketetapan Allah SWT
dan bukan disebabkan zuriat yang tidak berdosa. Sekiranya setiap umat Islam
faham dengan konsep qada’ dan qadar yang ditentukan oleh Allah
SWT, maka mereka tidak akan sesekali merasa kecewa, sebaliknya terus bersangka
baik dengan Allah SWT dan bersedia mengharungi dugaan tersebut dengan redha dan
tawakkal. Sesungguhnya kekuasaan Allah SWT dalam menentukan sesuatu perkara
adalah bersifat mutlak. Firman Allah SWT yang bermaksud: “…dan apabila Dia
berkehendak (untuk menjadikan) sesuatu, maka (cukuplah) Dia hanya mengatakan
kepadanya: ‘Jadilah’. Lalu jadilah ia.” (Surah al-Baqarah, ayat 117).
8. Sesungguhnya, anak merupakan anugerah Allah SWT
yang cukup berharga kepada ibu bapa serta amanah untuk dipelihara dengan
sempurna, termasuk memastikan keselamatannya di dunia dan akhirat. Berapa ramai
dalam kalangan kita yang masih belum dikurniakan anak. Justeru, bagi yang telah
memperolehi nikmat memiliki zuriat sendiri, maka peliharalah zuriat tersebut
dengan sebaiknya, dan hindari diri daripada mensia-siakan zuriat tersebut
dengan kepercayaan karut yang menyesatkan.
9. Dugaan tidak dikurniakan anak merupakan antara dugaan besar yang ditanggung oleh pasangan yang sudah berkahwin. Hal ini turut dirasai oleh Nabi Zakaria AS yang hanya dikurniakan zuriat tatkala usianya telah lewat. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan (ingatlah kisah) Zakaria, tatkala dia menyeru Tuhannya: ‘Ya Tuhanku janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri (tidak mempunyai zuriat keturunan) dan Engkaulah waris yang paling baik (diserahkan segala urusan kepada-MU).’” (Surah al-Anbiya’, ayat 89).
10. Dalam sebuah hadis, dirakamkan betapa hibanya hati Rasulullah SAW
dengan perginya anak lelaki Baginda yang bernama Ibrahim menemui Tuhannya. Rasa
sedih seorang bapa ini menunjukkan betapa besar nikmat Allah SWT yang telah
mengurniakan Baginda seorang cahaya mata lelaki, namun nikmat itu hanya datang
seketika. Rasulullah SAW menitiskan air mata ketika kematian anak lelakinya,
sambil bersabda: “Sesungguhnya mata itu menangis, hati pula bersedih, kami tidak
mengatakan kecuali apa yang diredhakan oleh Tuhan kami, dan kami semua
disebabkan perpisahan dengan kamu ini, Ya Ibrahim (anak Nabi SAW) teramatlah
sedih.” (Hadis riwayat al-Bukhari).
11. Kepada para ibu bapa,
bersyukurlah dengan kurniaan zuriat yang sekiranya berjaya dididik dengan
didikan Islam, ia akan menjadi ‘saham’ berguna ketika di akhirat kelak. Firman Allah SWT dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Dan
orang yang beriman dan diikuti oleh zuriat keturunan mereka dalam keimanan,
Kami hubungkan zuriat keturunan itu dengan mereka (di dalam syurga) dan Kami
tidak mengurangi sedikit pun daripada pahala amalan mereka. Setiap manusia
terikat dengan amal yang dikerjakan.” (Surah al-Tur, ayat 21).
12. Hindarkanlah diri daripada kepercayaan dan amalan karut, kerana
semuanya ini mampu merencatkan proses pembentukan keperibadian seorang anak
yang soleh dan solehah. Berdoalah kepada Allah SWT dengan doa-doa yang baik
agar akan lahir dalam kalangan kita zuriat yang soleh dan solehah. Inilah yang
dilakukan oleh Nabi Ibrahim AS tatkala dikurniakan dua orang putera yang soleh
iaitu Nabi Ismail AS dan Nabi Ishaq AS. Doa Nabi Ibrahim AS telah dirakamkan
oleh Allah SWT dalam al-Qur’an: “Segala puji bagi Allah yang telah
menganugerahkan kepadaku pada hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya
Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) doa.” (Surah Ibrahim, ayat 39).
No comments:
Post a Comment