Friday, May 22, 2009

Influenza A (H1N1), Satu Renungan Buat Yang Alpa

Dunia dikejutkan dengan satu wabak yang kini menular dikebanyakan negara-negara maju seperti Mexico, Amerika Syarikat, New Zealand dan beberapa lagi. Influenza A (H1N1) yang merupakan ancaman baru bagi dunia seharusnya menjadikan kita semakin insaf akan kebesaran Allah SWT yang Maha Berkuasa dalam mendatangkan dan menghilangkan wabak penyakit.

Walaupun terdapat pendapat mengatakan, wabak ini merupakan hasil ciptaan Barat yang berusaha untuk memporak-peradakan dunia dan cuba menjadi hero dengan penemuan vaksin yang terbaik bagi wabak ini, umat Islam seharusnya bersegera kembali kepada ajaran Islam yang telah menggariskan panduan bagi menangani wabak penyakit berbahaya, lebih-lebih lagi yang menular dengan pantas.

Pengharaman Allah terhadap khinzir sememangnya telah jelas sepertimana yang terkandung dalam beberapa ayat al-Qur'an yang antaranya:

Pertama: "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai dan darah dan daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah." (Surah al-Baqarah: 173).

Kedua: "Diharamkan kepada kamu (makan) bangkai (binatang yang tidak disembelih) dan darah (yang keluar mengalir) dan daging babi (termasuk semuanya)..." (Surah al-Maidah: 3).

Ketiga: "Katakan (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang sudah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor..." (Surah al-An’am: 145).

Keempat: "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu makan bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah." (Surah al-Nahl: 115)

Jika direnung secara teliti, sebenarnya ayat-ayat di atas tidak hanya ditujukan kepada umat Islam tapi kepada seluruh umat manusia. Di sinilah kelihatan dengan jelas cubaan daripada Allah bagi membezakan hamba-Nya yang taat dan ingkar. Maka bagi yang ingkar, azab Allah pasti menunggu mereka dengan penuh penantian.

Sesungguhnya Islam telah menggariskan kaedah tertentu sebagai mengawal keadaan sesuatu tempat apabila terdapat wabak penyakit yang berjangkit dan sedang menular di tempat berkenaan. Maka antara lain Islam memberi panduan agar penduduk di tempat itu hendaklah dilarang keluar dan masuk daripada tempat berkenaan supaya wabak tidak merebak ke kawasan lain.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Jika kamu dengar berita suatu wabak taun berlaku di satu-satu tempat maka janganlah kamu memasuki tempat itu dan jika ia sedang berlaku di tempat kamu maka janganlah kamu keluar daripadanya." (Hadis riwayat Bukhari)

Begitulah antara terperincinya ajaran Islam yang menjamin kebahagian hidup di dunia dan akhirat. Daripada sekecil-kecil perkara hingga yang sebesarnya, tidak pernah terlepas daripada titipan panduan buat umat yang dirahmati. Penjagaan kesihatan dan kebersihan adalah antara perkara yang dititik-beratkan dalam Islam bagi menghindari diri daripada segala macam bentuk wabak dan penyakit.

Hal ini dijelaskan dalam hadis apabila Baginda SAW bersabda yang maksudnya: "Lima amalan ini daripada fitrah iaitu mencukur bulu di bahagian kemaluan, berkhatan, menggunting misai, mencabut bulu ketiak dan mengerat kuku." (Hadis riwayat Bukhari)

Marilah sama-sama kita menginsafi dugaan yang datang ini dengan penuh kesabaran dan permohonan yang tidak putus agar Allah menghindarkan kita daripada wabak ini. Sesungguhnya Dialah yang berkuasa atas segalanya. Wa Allahu A'lam.

No comments:

Post a Comment