Saturday, August 15, 2009

Elak Demonstrasi Jadi Budaya Rakyat Malaysia, Cermin Kelemahan Dan Perpecahan


Oleh Mohd Shahrizal Nasir

Perbezaan pendapat yang amat ketara mengenai sesuatu isu menyebabkan semangat perpaduan sesama umat Islam terus terhakis. Kesannya, muncul pelbagai keadaan negatif dalam kehidupan bermasyarakat seperti fitnah-menfitnah, prasangka buruk, cabar-mencabar, hasad dengki, dendam, mendedah keaiban orang lain dan banyak lagi yang kesemuanya membawa kepada bibit persengketaan dan perpecahan.

Sebagai ummah yang unggul, umat Islam perlu berusaha menjauhi sebarang bentuk perselisihan, sebaliknya sentiasa mencari jalan penyelesaian terbaik bagi merapatkan kembali ikatan perpaduan sesama umat. Firman Allah yang bermaksud: "Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah itu)." (Surah al-Hujurat, ayat 10)

Politik tidak dapat dipisahkan dengan Islam yang bersifat syumul (sempurna) dalam segenap perkara yang membabitkan urusan dunia dan akhirat. Namun, jika umat Islam terus merenggangkan perbezaan fahaman politik masing-masing, maka akan tercetuslah perpecahan ummah yang secara langsung melemahkan kekuatan Islam sebagai agama yang suci lagi tinggi. Lebih teruk lagi jika perjuangan politik hanyalah semata-mata untuk kepentingan peribadi dan kedudukan tinggi tanpa memahami kepentingan politik dalam menjamin kestabilan ummah dan ketinggian agama Islam.

Kebelakangan ini, seakan-akan sudah menjadi satu budaya di negara kita, kebanyakan isu yang dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu, maka diambil pendekatan demonstrasi sebagai jalan penyelesaian pilihan. Maka berkumpul sesetengah pihak yang bersemangat dengan kefahaman masing-masing untuk sama-sama 'memperjuangkan' isu yang dibangkitkan. Sebenarnya keadaan ini jika tidak dibendung, akan memperlihatkan suasana tidak menentu serta kelemahan ummah dalam menangani sesuatu isu tersebut secara bijaksana.

Walaupun dengan tujuan yang baik, keadaan yang sesak serta suasana yang hingar-bingar dicampur dengan semangat dan tindakan yang kurang berhemah, akan mewujudkan situasi yang kurang sopan, malah mencerminkan budaya yang tidak sihat. Dengan wujudnya situasi seperti ini, sudah tentu musuh-musuh negara yang sedang mencatur agenda memusnahkan perpaduan negara ini, bersorakan tanda gembira dengan keadaan yang secara jelas menunjukkan bibit-bibit perpecahan yang seakan-akan sudah tidak dapat dikawal lagi.

Sebenarnya, perbalahan dan pertelingkahan sesama umat Islam akan menjadikan mereka lemah semangat dan hilang kekuatan. Perkara inilah yang amat membimbangkan lebih-lebih lagi jika pertelingkahan tersebut semakin parah dan hampir sampai kepada kemuncaknya. Allah telah mengingatkan kita tentang perkara ini menerusi firman-Nya yang bermaksud: "Dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu berbantah-bantah (berselisihan), kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu." (Surah al-Anfal, ayat 46)

Tujuan berdemonstrasi haruslah jelas dan seharusnya menjamin impak yang terbaik buat semua. Namun, jika ia hanya sekadar satu wadah untuk mengumpul kekuatan serta menunjukkan kehebatan diri sendiri, maka keadaan ini amat menyalahi tuntutan Islam. Apakah sudah tiada jalan penyelesaian terbaik bagi menangani sesuatu isu selain berdemonstrasi? Jika setiap insan mengetepikan keinginan diri, sebaliknya sentiasa mencari jalan terbaik bagi membantu pemimpin negara dalam mempermudahkan amanah dan tanggungjawab mereka, maka tidak timbul budaya demonstrasi yang semakin kerap berlaku di negara ini.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: ”Seorang muslim adalah saudara kepada muslim yang lain, tidak menzaliminya dan tidak membiarkan ia dizalimi. Barangsiapa yang berusaha untuk memenuhi hajat saudaranya, maka Allah akan membantu dan mempermudahkan hajatnya.” (Hadis riwayat Muslim)

Selain itu, harus menjadi ingatan semua bahawa Islam amat melarang sebarang bentuk cemuhan dan merendahkan orang lain bagi memelihara perpaduan dan semangat ukhuwah sesama Muslim. Allah berfirman yang bermaksud: "Wahai orang beriman, janganlah sesuatu puak dari kaum lelaki mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka, dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka, dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain, dan janganlah pula kamu panggil memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk." (Surah al-Hujurat, ayat 11)

Jika dilihat secara positif, terdapat beberapa cara yang dituntut oleh Islam bagi menyuarakan sesuatu pendapat ataupun mengajak manusia ke arah kebaikan. Sebagai contoh, apabila Allah memerintahkan nabi Musa dan nabi Harun untuk menemui Fir’aun sebagai satu cara menyerunya ke arah kebaikan iaitu menuju jalan Allah, lalu diperintah keduanya menuturkan kata-kata yang lembut dan bukan dengan angkuh dan bermegah-megah mahupun menggunakan kaedah kekerasan lagi mengaibkan.

Firman Allah yang bermaksud: "Pergilah kamu berdua kepada Fir’aun, sesungguhnya dia telah melampaui batas. Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan dia ingat atau takut." (Surah Toha, ayat 43-44)

Justeru, amat jelas bahawa Islam sedari awalnya telah mengajarkan kepada umatnya cara terbaik bagi menegur para pemimpin. Sememangnya setiap manusia tidak lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Konsep tegur-menegur secara berhikmah dan berhemah adalah sesuatu yang amat indah bagi menggambarkan keindahan Islam itu sendiri.

Baginda Rasulullah SAW pernah bersabda berkaitan perihal menegur pemimpin yang antara lain bermaksud. ”Sesiapa yang ingin menasihati pemimpin dalam sesuatu urusan, janganlah dia melakukannya secara terang-terangan. Akan tetapi hendaklah dia mengambil tangan pemimpin itu dan nasihatilah dia secara sembunyi. Jika dia (pemimpin) menerima (nasihat itu) maka itulah yang diharapkan. Jika dia tidak menerima (nasihat) maka sesungguhnya dia (pemberi nasihat) sudah melaksanakan tanggungjawabnya.” (Hadis riwayat Ahmad)

Sesungguhnya budaya demonstrasi haruslah dibendung agar ia tidak menjadi acuan serta budaya dalam masyarakat di negara ini. Janganlah budaya ini menjadi wadah utama dalam menyelesaikan sesuatu isu, lebih-lebih lagi apabila ia masih dalam proses perbincangan dan penambah-baikan. Amat dikhuatiri, jika budaya ini terus menular, maka anak-anak akan mudah memberontak kepada kedua orang tuanya, murid akan cepat melenting dengan gurunya, malah pekerja juga akan ligat menunjuk perasaan kepada majikannya. Inilah bahaya daripada kesan buruk yang bakal dialami oleh masyarakat kita pada masa akan datang jika demonstrasi atau meluahkan ketidak-puasan hati dibuat secara terbuka tanpa bendungan sifat sabar dan berhikmah.

Demonstrasi yang keterlaluan akan menyebabkan nama negara tercemar di mata dunia serta kepimpinan negara mendapat aib yang besar. Sesungguhnya Islam menyeru umatnya agar tidak mudah untuk mendedahkan keaiban orang lain, malah turut melarang keaiban itu dicari dengan tujuan yang buruk. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: ”Sesungguhnya jika kamu mencari-cari keaiban orang lain, bererti kamu telah merosakkan mereka atau setidak-tidaknya hampir merosakkan mereka itu.” (Hadis riwayat Abu Daud)

No comments:

Post a Comment