Thursday, October 7, 2010

Ku Cari Keberkatan Ilmu...

Dengan usaha dan semangat yang kental, siapa pun boleh memiliki ilmu. Cakap sahaja apa bentuk ilmu, setiap manusiaakan dapat memperolehinya.


Tapi siapa yang boleh dapat lebih daripada itu? Ilmu datang dengan "keberkatan". Keyakinan wujudnya "keberkatan" dalam menuntut ilmu ini, memerlukan pemahaman yang amat dalam.


"Keberkatan" ini tidak boleh dilihat, namun dapat dirasai. Semua orang boleh mendapat "A" dalam subjeknya, tapi tiba-tiba ilmu hilang...lupa, setelah berakhirnya peperiksaan.


Nah...itu tanda, keberkatan dalam menuntut ilmu, gagal kita capai.


Masalah malas menelaah pelajaran, hilang tumpuan belajar, blur ketika menjawab soalan peperiksaan, malah failed untuk matapelajaran yang dah diyakini boleh score....itu juga tanda ilmu yang diperolehi tiada keberkatan.Apa cara nak dapat "keberkatan" ni??? Hanya dengan menjaga adab-adab menuntut ilmu serta melaksanakan tuntutan ilmu iaitu agar ianya dimanfaat dan disebar-luaskan kepada orang lain...itulah antara cara bagi mendapat "keberkatan" ilmu.


Usah mengejar sesuatu yang kelihatan zahirnya "gah", dan kita lupa sesuatu yang lebih besar, yang tak mampu kita lihat, tapi percayalah...ketiadaannya pasti kita rasai.



1 comment: