Wednesday, December 29, 2010

Cari Titik Persamaan, Jauhi Titik Perbezaan...


Malaysia berjaya mengalahkan Indonesia. Itulah kejayaan yang berjaya ditempa oleh sekumpulan anak muda Malaysia yang membawa berita gembira buat seluruh rakyat Malaysia.

Kejayaan yang julung kalinya dikecapi oleh Malaysia dalam Piala Suzuki 2010, pastinya didahului oleh sikap rajin, semangat kental, saling bekerjasama, hormat menghormati, menepati masa dan sebagainya.

Nilai-nilai murni ini sebenarnya yang menjadi latar belakang dan tunggak kejayaan yang dikecapi oleh pasukan Malaysia.

Jika kita renung sejenak, hanya dengan sebiji bola yang bulat, seluruh rakyat Malaysia bersatu hati. Dapat diperhatikan, rata-rata rakyat Malaysia memenuhi gerai-gerai makan bagi menyaksikan perlawanan antara Malaysia dan Indonesia tadi.

Sungguh indah, sungguh damai jika semangat dan suasana ini terus dirasai oleh setiap anggota masyarakat pada setiap masa.

Hanya kerana sebiji bola, segala perselisihan dalam apa jua isu dapat diketepikan, dapat dilupakan. Jurang perbedaan seolah tertutup rapat kerana semuanya mempunyai impian yang satu, impian yang sama ingin melihat Malaysia muncul sebagai juara.

Namun, mengapa dalam isu yang lain, kita tidak boleh sepakat, tidak boleh selari, tidak boleh sekata, tidak boleh senada???

Inilah yang harus kita fikir-fikirkan. Umat Islam khususnya, harus menjadikan titik AGAMA sebagai titik penyatuan antara sesama Muslim.

Telah jelas dalam al-Qur'an bahawa umat Islam itu adalah umat yang satu. Umat yang kiblatnya satu, Nabi ikutannya satu, kitab panduannya satu.

Ayuh umat Islam...kita cari dan kekalkan titik persamaan. Kita utamakan sesuatu yang boleh terus mengikat persaudaraan sesama kita. Kita hindari titik perbedaan, kerana titik inilah yang bakal memandu ummah ke arah kehancuran dan kebinasaan.

Moga umat Islam terus bersatu!
Titik persamaan yang disatukan oleh ISLAM, amatlah jelas, cuma keegoaan yang menutup semua pintu kebersamaan.

No comments:

Post a Comment