Friday, January 7, 2011

AWAS! Sentiasa Berhati-hati Dan Muhasabah Diri



Manusia sentiasa alpa. Hanya mereka yang sentiasa menjadikan akhirat sebagai destinasi utama akan sentiasa diberi petunjuk jika lupa. Sesungguhnya Allah tidak pernah sesekali alpa dan lalai dalam menghitung setiap inci gerak laku kita seharian.

Kadang-kadang, perilaku dan pertuturan yang kita hamburkan, langsung tidak menggambarkan bahawa kita tahu bahawa setiap apa yang dilakukan, sentiasa menjadi perhatian malaikat yang ditugaskan mencatat amalan kebaikan dan keburukan kita.

Firman Allah dalam al-Qur'an yang bermaksud:

"Dan sesungguhnya Kami telah mencipta insan, dan Kami tahu apa yang dirinya membisikkannya dengannya. Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat leher (16). Apabila dua penerima menerima dari kanan dan dari kiri yang menemani (17). Tidak dia menyebut sesuatu kata-kata melainkan padanya pengawas yang bersedia (18)." (surah Qaf, ayat 16-18).

Dalam kitab tafsir al-Imam al-Qurtubi (meninggal tahun 671H) berjudul al-Jami' li Ahkam al-Qur'an ada menukilkan bahawa al-Hasan, Mujahid dan Qutadah berkata: "Dua penerima ialah dua malaikat yang menerima amalan kamu. Salah satunya daripada kananmu menulis kebaikan-kebaikanmu. Dan yang lain daripada kirimu menulis keburukan-keburukanmu ..."

Mujahid pula menambah katanya: "Allah menugaskan terhadap insan, bersama ilmu-Nya tentang keadaannya, dua malaikat ketika malam dan dua malaikat ketika siang, kedua-duanya menjaga amalannya dan menulis, mengharap dengan penugasan untuk pembuktian. Salah satunya daripada kanannya menulis kebaikan, dan yang lain daripada kirinya menulis keburukan ..."

Sungguh jelas kepada kita melalui catatan para mufassirin di atas bahawa, kita senantiasa diperhatikan. Setiap gerak geri kita tidak terlepas daripada catatan para malaikat yang tidak jemu mencatat setiap amalan dan gerak geri hamba-Nya.

Hasilnya, setiap apa yang kita lakukan, kesemuanya akan dapat kita saksikan tatkala buku amalan diserahkan kepada kita kelak. Perincian segalanya menentukan baik buruk kita di sana.

Firman Allah yang bermaksud:

"Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya (7). Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula (8)." (surah al-Zalzalah, ayat 7-8).

Marilah kita bermuhasabah diri agar sentiasa sedar bahawa kita perlu kembali kepada jalan-Nya. Sesungguhnya pintu taubat sentiasa terbuka bagi hamba-Nya yang benar-benar takut dan mengharapkan rahmat-Nya.

Rasulullah pernah bersabda yang maksudnya: "Sesungguhnya Allah menghulurkan tangan-Nya(bersedia menerima taubat) pada waktu malam agar orang yang melakukan kejahatan pada waktu siang bertaubat, dan Allah menghulurkan tangan-Nya(bersedia menerima taubat)pada waktu siang agar orang yang melakukan kejahatan pada waktu malam bertaubat, sehinggalah matahari terbit dari sebelah barat."(hadith riwayat Muslim).

Selain itu, Allah berfirman yang bermaksud: "Dan Dialah Tuhan yang menerima taubat hamba-Nya yang bertaubat serta memaafkan kejahatan mereka lakukan; dan Dia mengetahui akan apa yang kamu semua kerjakan." (surah al-Syura, ayat 25).

Para mufassirin menyebut bahawa Allah berjanji akan mengampunkan orang yang bertaubat dengan syarat ia mencukupi 4 perkara: iaitu insaf dengan hati, meninggalkan perbuatan maksiat/kesalahan, berazam tidak mengulang perbuatan itu dan dilakukan dengan penuh keredaan kepada Allah.

Betapa agungnya rahmat dan maghfirah Allah kepada hamba-Nya. Keadilan Allah yang tiada tolok bandingannya ini memberi petunjuk bahawa setiap hamba Allah, tiadk pernah dipersia-siakan oleh-Nya. Peluang dan ruang yang luas sentiasa terbentang bagi mereka yang sedia bertaubat.


Allah menyeru setiap Muslim segera bertaubat melalui firman-Nya yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman! Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat nasuha (yang sebenar), mudah-mudahan Rabb (Tuhan) kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai..." (surah al-Tahrim, ayat 8).

Semoga kita semua diberi petunjuk oleh Allah SWT dalam menjalani kehidupan yang semakin mencabar ini. Ayuh kita melakukan muhasabah diri bagi memperbaiki setiap perbuatan dan pertuturan kita, agar ianya sentiasa selari dengan kehendak Yang Maha Esa.

Sesungguhnya kehidupan dunia ini hanya sementara yang penuh dengan keseronokan dan tipu daya. Kehidupan ini merupakan satu dugaan daripada Allah kepada hamba-Nya bagi menilai sejauh mana ketaatan seorang hamba kepada Rabbnya.

Bagi mereka yang tersungkur dengan dugaan kehidupan dunia ini, maka balasannya amat berat di sisi Allah kelak. Justeru, amatlah mustahak bagi kita untuk sentiasa berdoa, memohon petunjuk dari-Nya ke jalan yang benar.

Hal ini sepertimana yang kita selalu tuturkan dalam surah al-Fatihah yang bermaksud: "Tunjukilah kami jalan yang lurus (6). (Iaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat (7)." (surah al-Fatihah, ayat 6-7).




2 comments:

  1. Dr.Shahrizal..
    thanks for this reminder.really need the food for my soul.

    ReplyDelete
  2. Sis.Hani...correction, I'm not a PhD holder yet. This blog was created by my friend and the address was from him. By the way...its such a du'a for me. May Allah bless you my friend. Thanks.

    ReplyDelete