Monday, January 31, 2011

Doa Yang Tak Putus Buat Dania...

Minggu ini semacam banyak perkara yang perlu saya runsingkan. Kelmarin saya diberitahu oleh Bonda yang sepupu saya Siti Arisya Dania dimasukkan ke Hospital Segamat.

Doktor memberitahu, pemeriksaan awal menunjukkan kemungkinan si kecil ini menghadapi masalah "buah pinggang".

MashaAllah, inilah sedikit dugaan yang telah ditetapkan oleh Allah buat kami sekeluarga.

Dania memang rapat dengan saya. Patut la sejak kebelakangan ni, saya pasti rindukan dia, setiap dua hari sekali, pasti hendak mendengar celotehnya.

Kini, setiap pagi, petang dan malam, saya harus menelefon Dania. Menanyakan khabar dan membuat pesanan agar kerap makan ubat.

Kepetahannya bercakap tiba-tiba jadi berkurangan, sentiasa menangis dan tak lalu makan.

Pemeriksaan doktor memberitahu, sample air kencing Dania mengesahkan dia mempunyai masalah yang nama saintifiknya dikenali sebagai AGN : Sila lihat pautan ini: (http://www.nephrologychannel.com/agn/index.shtml)

Sebagai ayah dan ibu, sememangnya sedih dan lemah semangat menyelubungi diri. Siapa yang tak sayangkan anak???
Namun, saya menasihati ayah dan ibu Dania yang merupakan pakcik dan makcik saya, agar sama-sama sabar dan berdoa agar Dania cepat sembuh.

Jangan menangis di depan Dania, kerana perbuatan itu bakal membuatkan Dania turut menangis dan rasa lemah.

Ubat itu adalah penawar penyakit, namun KUAT SEMANGAT juga memainkan peranan yang besar dalam proses penyembuhan penyakit, di samping doa yang tak putus-putus.

Selagi ada ruang dan peluang, kita sama-sama berikhtiar sehabis mungkin untuk sembuhkan Dania.

Sesungguhnya, Allah tidak akan menguji seseorang hamba, sekiranya si hamba tadi tidak mampu untuk menanggungnya.

Setiap kali saya menelefon Dania, pasti ungkapan ini yang ditanya: "Abang Rizal, bila nak balik? Bila nak bawak baby jalan-jalan. Baby rindu Abang Rizal ni..." :)




No comments:

Post a Comment