Thursday, February 3, 2011

Hadapi Ujian Dengan Sabar Dan Reda

Dugaan Allah SWT ke atas tiap hambaNya, pasti disertakan dengan hikmah dan pengajaran. Inilah yang harus dipegang oleh setiap hambaNya yang benar-benar bertakwa. Suka atau tidak, kita harus pujuk hati untuk reda atas ketetapan Ilahi. Moga rahmat dan bantuan Allah SWT menyusul tidak lama lagi.


Keadaan rumah jiran saya yang terletak di hadapan rumah Ayahanda dan Bonda. Saya amat rapat dengan keluarga ini. Semasa kecil, saya kerap bertandang ke rumah ini. :)

Banjir yang melanda kampung saya di Segamat Johor, turut singgah di teratak Ayahanda dan Bonda. Air bah yang naik dengan begitu pantas, hampir mencecah bumbung rumah. Alhamdulillah, semuanya selamat. Barang-barang rumah, kebanyakannya sempat diletakkan di loteng rumah.

Dikhabarkan banjir yang melanda kampung saya kali ini, lebih besar berbanding banjir yang melanda tahun 2006 satu masa dulu. Kita merancang, Allah SWT juga merancang, sesungguhnya perancangan Allah SWT itu maha hebat.

Alhamdulillah, banjir telah surut, dan kerja-kerja mencuci rumah sedang giat dilakukan oleh ahli keluarga saya. Moga mereka tabah menghadapi ujian Allah SWT yang sekelumit cuma ini.

Percayalah, di sana ada hikmah yang bakal tiba, iaitu bagi mereka yang sabar dan reda atas ujian Allah SWT ini. Hakikatnya, keadaan tidak semudah menutur kata-kata, namun kelebihan dan maqam yang tinggi bagi mereka yang berjaya melepasi ujian Ilahi ini.

Allah al-Musta'an.

2 comments:

  1. Allah hafiz..Innallaha ma'assobirin..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Wardah atas doa yang diberikan. Moga Allah memelihara kita semua daripada sebarang malapetaka dan kemurkaan-Nya.

    ReplyDelete