Friday, January 21, 2011

Hindar Diri Dari Sentuhan Syaitan


Sebagai manusia, sememangnya kekurangan diri sentiasa ada di sana sini. Perkara ini harus disedari oleh setiap insan. Kekurangan ini harus ditampung agar terpancar sinar kesempurnaan dalam diri, walaupun tidak secara menyeluruh.


Sifat "marah" merupakan antara kekurangan dalam diri manusia, khususnya marah yang membawa kepada kemaksiatan. Sifat marah ini, jika tidak dikawal dengan cara yang terbaik, ia boleh mengundang pelbagai perkara buruk yang dahsyat.

Bukan sekadar lontaran kata-kata kesat, malah pembunuhan juga boleh terjadi akibat rasa marah yang tidak dapat dikawal.




Justeru, Islam telah menggariskan beberapa tatacara untuk menangani sifat marah, antaranya:

1. Memperbanyakkan bacaan "ta'awwuz ". Maksud ta'awwuz ialah bacaan: "أعوذ بالله من الشيطان الرجيم". Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya aku akan ajarkan satu kalimah yang kalau diucapkan, akan hilang apa yang ada padanya (marah). Iaitu sekiranya dia mengucapkan: Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

2. Mengubah posisi diri ketika marah. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Jika salah seorang antara kamu marah sedang pada saat itu dia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah dia duduk. Namun jika tidak hilang juga marahnya, maka hendaklah dia berbaring.” (Hadis riwayat Abu Dawud dan Ahmad).

3. Mendiamkan diri daripada terus berkata-kata ketika marah Sabda Rasulullah SAW yang mafhumnya: “Apabila di antara kamu marah, maka diamlah.” (Hadis riwayat Ahmad).

4. Mengambil wuduk. Hal ini merupakan saranan Rasulullah SAW menerusi sebuah hadis yang bermaksud: “Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan sesungguhnya syaitan itu diciptakan daripada api, dan api hanya dapat dipadamkan dengan air. Oleh itu, jika salah seorang daripada kamu marah, maka hendaklah dia berwuduk (mengambil air sembahyang).” (Hadis riwayat Abu Dawud dan Ahmad).

5. Memperbanyakkan mengingati Allah dengan berzikir kepada-Nya (zikrullah). Firman Allah SWT di dalam al-Qur'an yang bermaksud: “Ingatlah dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.” (Surah al-Ra’d, ayat 28).

6. Berdoa memohon agar jiwa sentiasa dipandu ke arah kebenaran dan kewarasan ketika marah. Ini terkandung dalam makna sebuah doa yang disarankan oleh Rasulullah SAW yang maksudnya: "Ya Allah, aku memohon kepada-Mu agar aku dapat berbicara yang benar ketika marah dan reda.” (Hadis riwayat al-Nasa;i).

Begitulah serba ringkas beberapa panduan yang boleh kita praktikkan ketika berdepan dengan rasa marah. Sesungguhnya, marah itu adalah antara senjata syaitan yang ampuh buat menceburkan manusia ke dalam neraka Allah SWT.

Justeru, Rasulullah SAW memandang berat tentang perkara ini, lantas menganjurkan umatnya agar menghindari diri daripada sifat marah dengan melakukan perkara-perkara seperti yang telah disebutkan di atas.


D
aripada Abu Hurairah RA, bahawa ada seorang lelaki (Abu Darda’) telah berkata kepada Rasulullah: “Berikanlah aku nasihat,”. Baginda bersabda: “Jangan marah”. Maka orang itu mengulangi permintaannya beberapa kali, Nabi menjawab: “Jangan marah”. (Hadis riwayat Bukhari)
.

Sesungguhnya amat besar ganjaran bagi mereka yang berjaya mengawal diri daripada sifat marah. Ganjaran ini telah dijelaskan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya yang bermaksud: "Sesiapa yang menahan marah sedangkan dia mampu melepaskan marahnya, Allah akan memanggilnya pada hari kiamat di hadapan sekalian makhluk sehingga Allah memberinya pilihan untuk dia memilih mana-mana bidadari syurga.” (Hadis riwayat Ahmad, Abu Dawud dan al-Tirmidzi).


Semoga kita semua tergolong dalam golongan hamba-Nya yang sentiasa berjaya mengawal perasaan marah, sekali gus menghindarkan diri daripada masuk ke dalam perangkap syaitan laknatullah!




2 comments:

  1. aku mmg jarang marah2 bro walaupun muka aku nampak ganas bak kata encik rizal kita..huhu

    ReplyDelete
  2. Tq Dy....lama tak komen di blog aku. :) Bila nak jadi promoter blog aku ni? hehehe

    ReplyDelete